måndag 6 april 2009

babysitter


Här kommer ett inlägg om ett av helgens projekt; nämligen att sy en ny sits till vår babysitter. Sittern är arvegods och var tidigare i ett brunt tyg med stora kaniner och andra djur på, vilket väl iof var helt okej (eller nä, ärligt så gillade jag inte tyget även om det var äkta retro..) Hur som helst så sparkade lillen sönder den nedre delen, tyget sprack helt enkelt längst ner och det kändes nödvändigt att åtgärda. Jag köpte ett mysigt svart tyg med spöken på och för att förstärka det hela så har jag ett vanligt skräptyg under som är hälften bomull hälften poly (tror jag). Sedan utgick jag från den gamla modellen, klippte och klistrade lite. (ja, inte bokstavligt talat då..) Gjorde sitthållaren bredare vilket jag tycker är både snyggare och mer praktiskt och jag kasserade en ryggsäck (midjeknäppningen som man ändå aldrig använder) för att få en knäppsele som kan dras åt och göras större. Själva övre delen där man sitter har en tunn skumgummidyna för att bli mjukare och stadigare, och där gjorde jag helt enkelt så att jag sydde in den gamla dynan i min nya version. Det var lite bökigt och tittar man på baksidan av sittern så är det inte helt perfekt, men det var det inte innan heller och jag tycker att det blev jättebra samt känns säkert (var lite orolig att hemmasytt skulle innebära att den inte tål belastning lika bra men den känns ännu stadigare nu än innan eftersom jag har dubbla tyger!!)

1 kommentar:

  1. Va fin den blev. Kul med lite egna projekt som ingen annan har. Spöktyget är ju bara för mysigt. Varit och kollat på det ett par ggr men faktiskt inte köpt något ännu då jag inte vet vad det ska bli.

    Blir en härlig gungdag för liten idag

    SvaraRadera