lördag 7 november 2009

Baby-Filt


Det här är ytterligare en mormorsfilt. Har snöat in lite på mormorsrutor nu. Själva filten har jag för avsikt att ge bort under våren, då en av mina närmsta vänner får sin första lilla knodd. Hoppas hon har glömt bort den här hemsidan :) Annars får det väl vara som det är med den saken, filten får hon inte förrän det är dags ändå :)

Lite kul med den här filten för den blev inte alls som jag hade tänkt från början. Jag började med bara tre färger som blomrutor, och sen svart runtomkring, men rutorna blev så små och dessutom var ett garn som jag tyckte såg lila ut när jag köpte det mycket mera rosa så det blev lite tjejigt, och bebisen är ju än så länge av okänt kön. Därför la ja upp ett system av rutor av ytterligare tre färger. Varje ruta finns fyra gånger, totalt är det, ehh... (räknar..) 48 rutor tror jag. Sen gjorde jag kanten runt om, där det är en rand med lila - grön - lila och som avslut en picotkant. Jag hade inte tänkt göra picoterna men mamma föreslog det och det blev hur bra som helst, filten ser liksom mycket mera genomtänkt ut. Det är otroligt vad små detaljer kan göra. Det enda som stör mig lite lite grann är att den lila kanten runtomkring blev så väldigt tjock i förhållande till resten, men det gör inte så mycket på det stora hela. Hur som helst så känns det som en väldigt personlig filt. Den påminner lite om den här som jag gjorde till min son när jag var gravid. Angående storleken, hmm... (*springer iväg och mäter*) typ 65 x 77 cm eller nåt sånt. Perfekt för att ha i en vagn eller liknande.

Som sagt så är jag inne i en virkfas just nu, så jag tror ni kan förvänta er mer av den varan framöver. Och jag ska försöka att inte ta lika lång tid på mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar