torsdag 12 mars 2009

ÄNTLIGEN

Äntligen är den klar - dopklänningen... Jag är riktigt nöjd med den också, förutom att jag visst inte kunde knyta en rosett längre.. Det enda som är kvar nu (ja, jag vet att man inte kan säga så om man nyss sagt att man är klar, men detta är bara detaljer...) är att klippa till en fin kant på sidenbandet och kanske även fålla bandet, men det gör jag precis innan i så fall, samt eventuellt att brodera klänningen.. Jag är i valet och kvalet om huruvida jag ska ge mig på att brodera in namn och dopdatum - tänk om jag förstör klänningen!!! Måste tänka lite till innan jag bestämmer mig...
Här ser ni lite detaljer på klänningen. Överst ser man mitten, fast tyvärr syns det knappt några detaljer av själva tyget, vilket är synd eftersom det är ett jätefint tyg. Man ser dock min "fina" rosett som jag knåpat ihop, haha.. Måste dock säga att det gröna bandet gör sig alldeles utmärkt mot tyget! Jag gjorde från början fem st hampor som jag tänkte ha till bandet, men dels var det fruktansvärt tidskrävande att sy i dem, dels tyckte jag att det räckte med två, därför har jag bara två på framsidan och inga där bak...
På den nedre bilden ser man klänningen bakifrån, ville bara visa knäppningen. Jag bestömde mig tillslut för tryckknappar, en sitter under bandet och syns inte, den andra sitter uppe vid halsen. Det blir inga knappar däremellan, tror det blir bäst så. Klänningen kommer ändå sannolikt att vara lite stor runt om, det var den i alla fall vid första provningen, så huvudsaken är att den sitter bra i halsen, resten får regleras med bandet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar